Saturday, July 19, 2008

لمسه يد .. قصه قصيره



انا؟؟!! .. لا اجيد التحدث عن نفسي ولا اعرف كيف يكتب المشاهير سيرتهم الذاتيه .. و لكنى اليوم قررت ان اتكلم عن نفسي و بنفسي .. قد يكون كلامى هزيلا .. بلغه ركيكه .. و لكن اعذرونى فأنا من جيل يستخدم الفاظ اجنبيه اكتر من العربيه فى حياته و عمله و علاقاته مع الاخرين .. سأحاول الابتعاد عن الفاظ مثل اوكى و التى من كتر استخدامها اشعر انها اصبحت كلمه عربيه و ٍلن افاجأ اذا فتحت القاموس المحيط او المعجم الوجيز و وجدت كلمه اوكى بمعنى حسنا
لا اعرف من اين جأت تلك الفكره المجنونه .. ان امسك بالقلم الساحر الرفيع الهزيل و اخط ما يجول ببالى .. انها فكره مجنونه بالنسبه لشخص مثلى لم يقرأ فى حياته سوى الكتب الدراسيه و حظك اليوم فى الاهرام .. لا لن اكتب سيرتى الذاتيه لان حياتى حياه اكثر من عاديه يشبهنى اصدقائى ببطله سلسله فانتزيا تلك الفتاه العاديه جدا
سأكتب موقف .. من مواقف كثيره اتعرض لها خلال الشهور الماضيه ..
منذ سنه جمعتنى قصه حب بفتاه غير عاديه .. لا انها ليست بشر مثلنا بل ملاك متخفى فى صوره فتاه .. جميله .. رقيقه .. تعشق الشوكلاته .. و مجنونه ايضا .. كنت كلما قابلتها حشوت جيوبي بعبوات الشوكلاته التى تعشقها .. كنت استمتع برؤيتها تأكل الشوكلاته فى صمت و عشق و كأنها فى عالم تانى وحدها لدرجه انى كنت اشعر انها لا ترانى و لا ترى احد غير لون الشوكلاته المميز و نعومتها و طعمها الذى يذوب بين حبتين الفروله التى هى شفاهها كنت دائما اقول لها انها تحب الشوكلاته اكثر منى .. كانت تضحك فى خجل و تقول بحبك اد الشوكلاته
مضت بنا الحياه كما يتمناها اى اثنين محبين الى ان وصلنا لمفترق الطرق .. و افترقنا لاسباب لا اريد ان اتذكرها و كانت اصعب ايام حياتى تحول لون كل شئ الى الاسود لم اعد ارى شئ مميز سوى الشوكلاته و التى كانت تذكرنى بها و هكذا عيشت الى ان قابلت ملاك اخر "اميره " احببتها فتاه جميله و رقيقه و لكنها ليست مجنونه ولا تعشق الشوكلاته مثل حبيبتى الاولى
تغيرت حياتى و اصبحت بالالوان .. احيانا اجد نفسي و بدون تفكير اقارن بين اميره و بين حبيبتى الاولى لا اعرف من ترجح كفتها ولا لما تلك المقارنه السخيفه التى لا تجدى
يبدوان حبيبتى الاولى لازالت تحتل جزء من قلبي
او ان الحب الاول يستحيل نسيانه
امس .. كان يوما غير عاديا .. كنت امشى انا و اميرتى متشابكى الايديى و التى قلما تسمح لى ان امسك يدها لانها خجوله جدا .. و لكنى وجدتنى اسرح بخيالى و اسافر فى الزمان الى حيث كانت حبيبتى الاولى و تذكرت كيف كنا نمشى متشابكى الايدى .. و ان نسيت احيانا ان امسك يدها اجدها بكل برأه تطلب منى ان امسك يدها و كيف لى ان اؤخر لها طلب خاصه ان كان مثل هذا تذكرت
كم كانت مجنونه و رقيقه
و ... خرجت من ذكرياتى على صوت اميرتى تتسأل "مالك؟؟" حاولت ان اختلق اى كلام حتى لا يجرح مشاعرها الرقيقه و لكنى قلت لها و اعترفت لها انى تذكرت حبيبتى الاولى
احمق انا لانى اعترفت لها .. يبدو انها لم تزعل و لكن فى قراره نفسها ستجن .. انها بنت مثل كل البنات
و... انتهى حبر القلم .. جعلت ابحث فى الشقه لم اجد اقلام اخرى .. حتى القلم لم يعجبه ما اكتبه

لن اكتب مره اخرى لانى فى كل مره اكتب سأتذكرها و افكر هل لها حبيب الان؟.. هل تقارن بينى و بينه مثلما افعل انا؟
هل لازالت تتذكرنى؟
و تتذكر لمسه يدى ؟؟

5 comments:

أنا حر said...

جميلة قوي حالة التقمص دي
قدرتي تكتبي عن اللي جوه كل ولد لسا ذكرى الحب الاولاني عايشة جواه
تحياتي

AmatoALLAH said...

السلام عليكم ورحمة الله
دولسي يا حبيبتي
جميلة قوي القصة بس ياريت ما تتأخريش في كتابة باقي الأجزاء

Dalia said...

انا حر

ميرسي اوى يا احمد
نورتنى

-----------------------------------

AmatoALLAH

وحشتنى اوى يا لميا
يارب تكونى بخير

بالنسبه للقصه هى مش ليها اجزاء تانيه
لان حبر القلم خلص
يعنى مافيش كتابه تاني

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. said...

مثل اوكى و التى من كتر استخدامها اشعر انها اصبحت كلمه عربيه و ٍلن افاجأ اذا فتحت القاموس المحيط او المعجم الوجيز و وجدت كلمه اوكى بمعنى حسنا
--------------------------------
عارفة المقارنة فى الاخر بالذات قاتلة ...عارفة ان الشعور دة بيدمر علاقات ناجحة جداا...

بجد الفكرة والسرد جميلة بحق

Dalia said...

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:.

شكرا على وجودك
بس استحاله المقارنه تدمر علاقات ناجحه
دى بتبقي فى اول علاقه بين اتنين واحد بيبقي لسه سايب حبيبه و متأثر بحبيبه الاولانى
لكن مع الوقت الحبيب الاولانى ده بيتنسي و بيفضل مكانه الحب اللى عايش معاه