Sunday, March 16, 2008

عربي لو سمحت



ماتيجو نتكلم عربي شويه
طبعا فيه حد هيقولى اومال احنا بنتكلم ايه هندى يعنى ولا ايه
لا انا اقصد نتكلم عربي و مايكونش فى كلامنا اى كلمه غير العربي خاصه الانجليزى اللى فرض سيطرته و احتلاله على عقولنا
طيب ايه المشكله لو خلينا كلامنا كله من غير اى كلمه غير العربي ... انا شايفه ان اللغه العربيه غنيه و مش محتاجه جنبها اى لغه تانيه عشان نعرف نعبر براحتنا و العاميه مليانه تعبيرات و الفاظ سهل اوى نستخدمها يعنى بدل ما نقول اوكى .. نقول ماشى او طيب او حاضر .. شوفتو ازاى ان فيه بدائل فى اللغه العربيه و اكتر كمان من الانجليزى
امثله زيها كتير انا بس بقول ده على سبيل المثال لا الحصر
حافظ ابراهيم قال عن اللغه العربيه
انا البحر فى احشائه الدر كامنا فهل سألو الغواص عن صدفاتى

طبعا انا مش بدعى انى بتكلم عربي ميه فى الميه بس على الاقل بحاول و بتلخبط اوى لما اقول كلمه انجليزى عن غير
قصد لانى سعات كتير بكون بكلم ناس مستواهم اقل منى او ناس كبيره المفروض يكون كلامى ليهم فيه احترام و من ضمن الاحترام ده انى اتكلم بلغه هما يفهموها
تعرفو انا بخجل من نفسي جدا لما اقول كلمه انجليزى فى وسط كلامى و سعات مش ببقي لاقيه معنى بالعربي ليها .. تخيلو؟
احساس صعب اوى لما تبقي لغتك هى لغه القرآن و ثريه بمفردات و تعبيرات مش موجوده فى لغات تانيه و تحس انك بتغرق وسط شويه مفردات انجليزى عارفهم و نسيت معناهم بالعربي
مش برضه حاجه تزعل ؟؟؟
ياريت يا جماعه كلنا نهتم باللغه بتاعتنا اللى هى جزء مننا كلنا ...و ناخد كورسات لغه عربيه .. ماحدش يستهزأ ... كلنا بنهتم باللغه الانجليزيه او اللغات التانيه و بنجرى و ندفع فلوس اد كده عشان نتعلم انجليزى طيب ليه مش نتعلم العربي الاول.. ندور جوه اللغه العربيه عن الدرر .. نقرأ كتير و نشطب من استخداماتنا اليوميه الالفاظ الغربيه اللى مالهاش اى علاقه باللغه بتاعتنا ... احنا لغتنا اقوى و اثرت و آثرت لغات كتير و طبعا الانجليزى اولهم كلمات كتير زى ليمون و سكر و قطن و حاجات تانيه كتير

احنا المفروض نثق فى لغتنا و فى نفسنا اكتر من كده ... لغتنا قويه و كافيه ... يكفى ان الله اختارها عشان تكون لغه
القرآن و يكفينا شرفا ان تكون لغتنا الام هى العربيه



" وهب الله اللغة العربية مرونة جعلتها قادرة على أن تدون الوحي أحسن تدوين.. بجميع دقائق معانيه ولغاته، وأن تعبر عنه بعبارات عليها طلاوة وفيها متانة".د. جورج سارتون

1 comment:

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

كلامك صح وفي الجون
لأن معظمنا فعلا من غير ما يقصد بيقع في المشكلة دي
بس طبعا دي ليها اسبابها

اللغة العربية فعلا هي اشرف اللغات واقواهم
لكن للأسف احنا السبب في انها تكون دلوقت من اللغات اللي مش معترف بيها في كتير من الدول

زمان لما كان اغلب العلماء والمخترعين والعباقرة من العرب
أكيد كان اللي عايز يتعلم اي علم لازم يتعلم الأول اللغة العربية

لكن دلوقت الحال اتعكس

وانا معاكي في اننا لازم نتعود نتكلم عربي في حياتنا اليومية
ومش عيب اننا نتعلم اي لغة تانية بس نعتز بلغتنا الأول

تسلم ايدك