Wednesday, February 27, 2008

زمان حاجه و دلوقتى حاجه تانيه خالص



النهارده انا هتكلم عن ايام كنت بحبها اوى

زمان ايام الكليه كانت ايام حلوه اوى

مش اوى يعنى لان الايام اللى كنت بضطر اروح فيها الكليه كنت بركب القطار لمده ساعه و نصف تقريبا ( ده يعنى لو القطر شادد حيله شويه و بيمشى بسرعه ) عشان اروح كليتى فى مدينه طنطا (شالله يا سيد يا بدوى )وحياتكم قعدت فى طنطا دى تلات سنين ماعرفش فين السيد البدوى لحد بالصدفه ما عرفت ان هو الجامع اللى قريب من ميدان المحطه اللى بشوفه كل يوم و انا رايحه اركب القطر


اجمل حاجه فى طنطا انى كنت بشوف فيها اصدقائى .. الناس اللى مش لاقياهم دلوقتى .. بجد مش لاقياهم و مش عارفه العيب فيا انا ولا فيهم .. انا اللى كل مره بتصل و بسأل و ماحدش بيسأل عليا بصراحه يعنى غير سمسمه صاحبتى .. برضه من شله اصدقائى فى الكليه


كانت ايام جميله اوى ياريتها ترجع تانى

عارفين انا نفسي فى ايه دلوقتى ؟؟

نفسي اخرج يوم مع صحابي... نقعد على البحر .. نضحك مع بعض .. نلعب كوتشينه .. نتغدى كشرى .. نفسي الاقيهم بيتصلو بيا .. بجد نفسي الاقى حد بيتصل بيا يسأل تانى

نفسي الاقى حد يشدنى من دايره الاكتئاب اللى انا عماله الف فيها


زمان لما كنت بتضايق كنت بلاقى حضن ابكى فيه

دلوقتى مافيش حد جنبي


دلوقتى بقيت بقضى معظم الوقت على النت .. مش زى زمان .. دلوقتى و كتير اوى بلاقى نفسي فاتحه الاكسبلورر و سايبه الصفه فاضيه و عماله ابص لها .. حتى النت دلوقتى اتغير لان اصدقائى الكتير اللى كانو على النت فيه منهم اللى مابقاش يدخل و اللى غير ايميله و نسي يدينى الايميل القديم او اللى بيدخل عشان يخلص شغل و يطلع و قليل اوى لما حد بيدخل يقولى ازيك يا داليا


يلا .. دنيا و هو ده حالها

الحمد لله

12 comments:

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

المشكلة دي خلاص بقت ظاهرة عامة فعلا
الناس انشغلت بالدنيا ونادر اوي لما حد يسأل على التاني من غير ما يكون عايز منه مصلحة للأسف

بس على فكرة بجد يعني
محدش عاجبه حاله عموما
ولا اللي ف الجامعة مستريح ولا اللي خلص مستريح
اللي ف جامعة نفسه يخلص
واللي خلص بيتمنى يوم من ايام الدراسة

وربنا المستعان
:)

AmatoALLAH said...

حبيبتي داليا
أنا عارفة إني مقصرة معاكي قوي بس والله ضغط الشغل حتى مش بيخليني افتح النت كتير بس الأسبوع الجاى ياريت تيجي معايا معرض الكتاب زى ماوعدتيني .. بص يا داليا موضوعك جميل قوي بس ببساطة هو فراغ مش لذيذ صدقيني لو شغلتي نفسك بحاجة بتحبيها هتحبي كل حاجة حواليكي .. صدقيني .. عن تجربة

AHMED SAMIR said...

هي هي الحياة
مش هتتغير
مابنعرفش قيمة الاشياء الا لما نفقدها
عرفتي قيمة ايام ثانوي وبراءتها وانتي في الجامعة وعرفتي قيمة ايام الجامعة وانتي بتشتغلي
ومش هتعرفي قيمة الشباب الا لما توصلي للشيخوخة
هي دي الحياة
تحياتي

Dalia said...

آلام وآمال

فعلا ماحدش عاجبه حاله

----------------------------------

AmatoALLAH

ايه يا بنتى ماتقوليش كده ... انا كمان مقصره بس انتى واحشانى اوى و نفسي اشوفك

ان شاء الله الاسبوع الجاى هتلاقينى كده بتصل فيكى فى يوم و اقولك مستنياكى او اجى اطب عليكى فى الشغل

يارب تكون بخير يا قمر

-----------------------------------

A.SAMIR

معاك حق يا سمير
هى دى الحياه

kareem azmy said...

الغالية داليا

عارف اني مقصر معاكي
بس سامحيني
و يا رب كل احلامك تتحقق و تخرجي من دايرة الاكتئاب و تبقى اسعد حد

بحبك يا داليا

كريم عزمي

Dalia said...

kareem azmy

ولا يهمك يا ميمو
انا عارفه و الله ان كل واحد عنده مشاغله

انا كمان بحبك يا كريم و بحب كل الناس اللى بيدخلو المدونه دى
طبعا كلكو اخواتى و صحابي
ربنا يخليكو ليا

ولــــــــــو said...

ازيك يا داليا؟
اديني اهو داخل اسأل
لو بنتكلم جدا فأنت واحدة من اوائل الناس اللي حببوني ف التدوين والمدونات والنت بوجه عام وكانت فترة انقطاعك صعبة بجد
والله ده حصل مش مجاملة
لكن عارفه
انتي قلبتي عليا المواجع
انا كمان نفسي ايام الكلية ترجع تاني ولمه الاصحاب والضحك والهزار والاونو والنيد فور سبيد والنت والمحشي بتاع مامت محمد والخروج بالليل والتمشية
واحشني اصحابي جدا واصعب حاجة ان فيهم ناس مش ممكن اشوفهم تاني بحكم ظروف شغلنا
انتي بجد رجعتيني لايام كنت اتمنى مش تخلص ابدا

أنا حر said...

ولا تضايقي نفسك... ازيك يا داليا؟؟
ده حال الدنيا ايام بنمتناها ترجع تاني وذكريات بنعيش معاها كتير قوي بعد ما باقت مجرد ذكريات دابت في الايام ودخلتنا في زحمة الاحداث
تحياتي

Dalia said...

ولــــــــــو

ازيك يا ولو اخبارك ايه ؟؟
انا مبسوطه جدا ان انت لسه بتدخل البلوج بتاعتى مع انى بقالى كتير مش بدخل عند حد خالص
اسفه انى قلبت عليك المواجع بس نعمل ايه بقي هى الدنيا كده
يارب تكون بخير دايما

-----------------------------------

أنا حر

ميرسي اوى نورت البلوج بتاعتى
للاسف بقي هو ده حال الدنيا

مدحت محمد said...

بصى الواحد بعد فترة الجامعه
بيحس بفراغ جامد جدا
لانه اصحابه اللى كانو معاه مبقاش يشوفهم زى الاول بالرغم انه اتعود عليهم
الفراغ يجيب اكتئاب فتبداى تحسى انى فعلا زمان
حاجة
ودلوقتى حاجة
حاولتى من خلال النت تحاربى الفراغ
قدرتى فترة ورجعتى حسيتى
بالملل تانى
انتى محتاجة تجديد
محتاجة اصحاب يسالو عليكى
وتسالى عليهم
حاولى تزورى قرايبك تخرجى
جددى حياتك اعملى اى حاجة جديدة
ساعتها مش هتحس بالملل ده ان شاء الله
تحياتى ليكى

Dalia said...

مدحت محمد

عاجبنى اوى التحليل اللى انت كاتبته
فعلا هو ده اللى بيحصل
انا بقيت دلوقتى لما اخرج لوحدى و اشوف بنتين ماشيين مع بعض بحسدهم اوى

شكرا على زيارتك لمدونتى المتواضعه

basma saghir said...

الدنيا دي اصلها رحاية واحنا مطحونين على رأي محمد منير...انا عارفة انه مش هيساعدك كتير اني اقلك ان في ناس كتير زيك..بس فعلا في ناس كتير زيك..التغيير هو سنة الحياة ولان مفيش حاجة بتفضل على حالها حتى الصداقات..مش بنفقدها بالضبط ولا بتتفكك بالضبط بس كل الموضوع انه بتضعف شوية
ببساطة لان البعد قاتل
اسمعي مني واشغلي نفسك بحاجة ...ولو بتشتغلي دوري على اي نشاط بعد الشغل

يارب تلاقي السعادة وتكسري دايرة الاكتئاب الي قربت تخنقنا دي