Wednesday, December 26, 2007

طوق الياسمين



شكراً.. لطوقِ الياسَمينْ
وضحكتِ لي.. وظننتُ أنّكِ تعرفينْ
معنى سوارِ الياسمينْ
يأتي بهِ رجلٌ إليكِ..
ظننتُ أنّك تُدركينْ..

وجلستِ في ركنٍ ركينْ
تتسرَّحينْ
وتُنقِّطين العطرَ من قارورةٍ وتدمدمينْ
لحناً فرنسيَّ الرنينْ
لحناً كأيّامي حزينْ
قَدماكِ في الخُفِّ المُقَصَّبِ
جَدولانِ منَ الحنينْ

وقصدتِ دولابَ الملابسِ
تَقلعينَ.. وترتدينْ
وطلبتِ أن أختارَ ماذا تلبسينْ
أَفَلي إذنْ؟
أَفَلي إذنْ تتجمَّلينْ؟
ووقفتُ.. في دوّامةِ الألوانِ ملتهبَ الجبينْ
الأسودُ المكشوفُ من كتفيهِ..
هل تتردّدينْ؟
لكنّهُ لونٌ حزينْ
لونٌ كأيّامي حزينْ
ولبستِهِ
وربطتِ طوقَ الياسمينْ
وظننتُ أنّكِ تَعرفينْ
معنى سوارَ الياسمينْ
يأتي بهِ رجلٌ إليكِ..
ظننتُ أنّكِ تُدركينْ..

هذا المساءْ..
بحانةٍ صُغرى رأيتُكِ ترقصينْ
تتكسَّرينَ على زنودِ المُعجَبينْ
تتكسَّرينْ..
وتُدَمدمينْ..
في أُذنِ فارسِكِ الأمينْ
لحناً فرنسيَّ الرنينْ
لحناً كأيّامي حزينْ

وبدأتُ أكتشفُ اليقينْ
وعرفتُ أنّكِ للسّوى تتجمَّلينْ
ولهُ ترُشِّينَ العطورَ..
وتقلعينَ..
وترتدينْ..
ولمحتُ طوقَ الياسمينْ
في الأرضِ.. مكتومَ الأنينْ
كالجُثَّةِ البيضاءَ ..
تدفعُهُ جموعُ الراقصينْ
ويهمُّ فارسُكِ الجميلُ بأخذِه ..
فتُمانعينْ..
وتُقَهقِهينْ..
" لا شيءَ يستدعي انحناءَكَ ..
ذاكَ طوقُ الياسمينْ.. "

نزار قبانى

11 comments:

اسكندراني اوي said...

كم هو رقيق وجميل نزار
تلك القصيده اول ما قرئتها احسست بمشاعر حب لا متناهيه تنمو بداخلي
رغم ما فيها من قسوه

Anonymous said...

لا تسـألوني... ما اسمهُ حبيبي
أخشى عليكمْ.. ضوعةَ الطيوبِ

زقُّ العـبيرِ.. إنْ حـطّمتموهُ
غـرقتُمُ بعاطـرٍ سـكيبِ

والله.. لو بُحـتُ بأيِّ حرفٍ
تكدَّسَ الليـلكُ في الدروبِ

لا تبحثوا عنهُ هُـنا بصدري
تركتُهُ يجـري مع الغـروبِ

ترونَهُ في ضـحكةِ السواقي
في رفَّةِ الفـراشةِ اللعوبِ

في البحرِ، في تنفّسِ المراعي
وفي غـناءِ كلِّ عندليـبِ

في أدمعِ الشتاءِ حينَ يبكي
وفي عطاءِ الديمةِ السكوبِ

لا تسألوا عن ثغرهِ.. فهلا
رأيتـمُ أناقةَ المغيـبِ

ومُـقلتاهُ شاطـئا نـقاءٍ
وخصرهُ تهزهزُ قـضيبِ

محاسنٌ.. لا ضمّها كتابٌ
ولا ادّعتها ريشةُ الأديبِ

وصدرهُ.. ونحرهُ.. كفاكمْ
فلن أبـوحَ باسمهِ حبيبي
حبر على ورق

Anonymous said...

آه نسيت
للمرة التانية بقول مش مهم أنا مين المهم رأيي إيه زى الناس الباقية
بالنسبة لنزار قبانى فده مش عايز رأيي فيه لأنه فوق كل الشبوهات زى ما بيقولو
:)

Dalia said...

اسكندراني اوي

انا كمان القصيده دى اثرت فيا اوى

-----------------------------------

Anonymous

نورت يا جميل
بس طبعا يهمنى اعرف انت مين
ولا اقولك... مش مهم تقول لانى عارفه انت مين
انت عارف ان عندى الحاسه السادسه

Anonymous said...

ههههههههه

بقى الحاسة السادسة قالتلك انا مين
مظنش انك عرفتى انا مين
على العموم
عايزين نشوف حاجه من كتاباتك كده
منتظرين
:)

Dalia said...

Anonymous

Anonymous اوك يا استاذ

لو عاوز ترد فى البلوج بتاعتى تبقي ادخل بالاكونت بتاعك

ولــــــــــو said...

ياااااه
الاغنيه دي كنت لسه فاكرها انا وواحد صاحبي وقعدنا نفتكر الكوبليه اللي ايناس جوهر بتضحك فيه
القصيده دي اكتر من رائعه وانا باحب جدا ماجده الرومي وهي بتغنيها

لا شيءَ يستدعي انحناءَكَ ..
ذاكَ طوقُ الياسمينْ
طب وهو الياسمين شويه

Dalia said...

ولــــــــــو

انا بحبها اوى القصيده دى
بس ماكنتش اعرف ان ماجده الرومى بتغنيها

طبعا الياسمين مش شويه
ياريت انا حد يجيب لى طوق ياسمين و انا مش هاشيله من على صدرى

Amr Ahmed said...

" لا شيءَ يستدعي انحناءَكَ ..
ذاكَ طوقُ الياسمينْ

نزار

هاعلق اقول ايه
رائع كعادته

anonymous said...

خلاص أنا عملت أكونت أهو ممكن أرد بقى

همسات دافئه said...

أقول رأيى فى مين
فى نزار ولا فى طوق الياسمين
روعه