Wednesday, December 5, 2007

الناس وانا


ازيكو ؟؟ واحشينى اوى .. انا عارفه انا بقالى كتير مش بدخل و مش برد عن حد و اكيد انتو مخنوقين منى و اكيد فيه ناس فقدت الامل من كتر ما بتدخل البلوج و مش بتلاقى بوستات جديده

النهارده انا قولت ادخل اتكلم معاكو شويه .. وحشنى اوى الكلام هنا .. له طعم مختلف عن اى حاجه تانيه ... انا عن نفسي بحبه و بعدى كان بسبب .... ولا انتو عارفين .. اكيد حالتى النفسيه ماكنتش مستقره و اكيد هتقولولى انتى غلطانه لما تبقي متضايقه اكتبي و الكلام ده .. بس انا مش جايه النهارده عشان اتكلم و اقولكو انى كنت متضايقه و اقعد اشكى و اعيط و الحاجات دى... انا بقول قدر الله و ما شاء فعل و الحمد لله على كل حال

اه صحيح نسيت اقولكو انى اشتغلت و الشغل كان سبب من ضمن الاسباب اللى خليتنى ابعد عن البلوج او النت بصفه عامه

انا عاوزه اتكلم النهارده عن الناس .. اللى حوالينا .. اللى بنشوفهم صدفه و نتمنى نقابلهم تانى ... و اللى بنشوفهم كل يوم بحكم ظروف حياتنا

اول حد هتكلم عليه هى سيده عجوز شوفتها بالصدفه فى محطه الترام كانت بتحاول تطلع على رصيف الترام فى محطه الرمل و رغم انه مش عالى بس هى يا عينى ماكنتش قادره تطلع و عماله تخبط على ضهر بياع واقف على الرصيف و هو مش واخد باله انا قومت و اخدت ايدها و عديتها الرصيف و سألتها اذا كانت هتركب ترام قالت لى لاء انا هاخد تاكسي ينزلنى قدام البيت .. وقفت فى الشارع و شاورت لتاكسي و هى كانت ماسكه فى ايدى جامد و احنا واقفين قالت لى ربنا يكرمك و يرزقك وبعدين قالت لى ياريت مرات ابنى كانت زيك .. المهم هى ركبت التاكسي و مشت و سابت لى علامه استفهام كبيره اوى ... ياترى انا كويسه لدرجه انها تتمنى مرات ابنها زيي .. دى ماتعرفنيش و ماشافتش منى غير انى عديتها الشارع و وقفت لها تاكسي... مش عارفه ؟؟؟ يمكن تكون شافت فيا اللى مش قدرت اشوفه

لسه كلامى ماخلصش .. عندى كلام كتير .. هاكلمكم عن الناس اللى حواليا بس البوست الجاى

5 comments:

Anonymous said...

بسم الله الرحمن الرحيم
الست العجوزة شافت واحد بتساعدها هي دي الانسانه اللي هي شافتها بس اكيد من غير مجمله طبعا النسان اللي يساعد حد في الشارع يعني مش مستني منه اي مقابل اكيد في جواه معاني حلوه وطيبه غريبه وحب للخير بشكل معقول
بـــــــــس
ملحوظه: عاوز رئيك في
http://2ade.blogspot.com/

اسكندراني اوي said...

اكيد هي شافت فيكي حاجه مش موجوده في مرات ابنها

ربنا يجزاكي خير

ولــــــــــو said...

احنا بنحكم على الناس بالقطعه وغالبا بيكون الانطباع الاول هو اللي بيدوم
الست دي كانت ف موقف هو بالنسبه ليها مهم جدا ويتوقف عليه حاجات كتير وبالتالي لما انتي ربنا بعتك ليها علشان تساعديها هي شافت فيكي الملاك المنقذ
وانتي اكيد لو مش فيكي خير جواكي مش كان هايلفت نظرك اصلا الموقف وبالتالي انتي تستاهلى كل اللي قالتهولك
ربنا يديم عليكي احساسك بالاخرين بجد دي نعمه كبيره
حمدالله على السلامه ومبروك الشغل
انا مش كنت اعرف انك اسكندرانيه؟؟؟
تحياتي

Anonymous said...

:)

رحيق الحب said...

ياااااااااه بجد حمد لله على السلامة يا دودو قلقتينا عليكى يا بنتى يا رب تكونى بخير دلوقت والف مبروك على الشغل يا قمر بس ابقى ادى من وقتك شوية لينا يا قمر
وبخصوص الست العجوز يااااه كتير بتصادف مواقف زيى دية بس دية متخلكيش تدورى حولين نفسك وتسالى يا ترى يا هل ترى بالعكس المفروض انك تفرحى لدرجة عاليه جادااااااااا عارفة ليه عشان عملتى خير وكمان عشان كسبتى دعوة من حد لا هوا يعرفك ولا انتى مجرد مساعدة فى الله
كو انها قالتلك يا ريت تبقى مرات ابناه زيك
يااااااااااه بجد مسكينه الست دية عارفة ليه عشان هيا مفتقدة لابسط حاجة حنان مرات ابنها يعنى الى زيى بنتها بغض النظر هيا تعرفك كويس عشان تقولك كدة ولا لأ
بس عموما الكلام ده يزيدك حب وخير وكمان ثقة بنفسك ورضا داخلك انك تدوامى على ده كتييييييييييير
واكي اللى بيحب يساعد حد ميعرفوش اكيد هوا شخص أد ايه رقيق وحساس